Se det snöar

Ja, tro det eller ej, men när Ida och jag gick tillbaka från affären för en timme sedan började det faktiskt snöa. Mitten av oktober är väl lite i det tidigaste laget för snö kan man tycka; tur att snöflingorna smälte bort när de väl landat på marken.

Vad händer annars i Uppsala då? Tja, igår skickade jag hem min kära mor till Skåne igen. De senaste dagarna har hon och jag spenderat runtomkring här i stan, och vi har tittat på en hel del intressanta saker. I onsdags besökte vi bland annat botaniska trädgården med sitt orangeri och tropiska växthus. Klantigt nog glömde jag min kamera hemma i lägenheten, så nu inväntar jag foton hemifrån.

Igår åkte vi ut till Gamla Uppsala för att ta oss en titt på Gamla Uppsala kyrka och gravhögarna där. Blåsigt skulle man kunna sammanfatta den utflykten med, men det var kul att få komma dit och titta.

Idag har jag i stort sett bara pluggat; det måste ju också göras, tyvärr. Eftersom att det är den femtonde idag är det sista anmälningsdag till vårterminen. Har jag valt rätt kurser nu då? Ingen aning. Kinesiskan lockar mig inte så mycket längre eftersom det känns som om jag pluggar mycket mer Kinas historia och kultur än själva språket. Dessutom har jag kommit fram till att språkstudier inte leder till något jag vill jobba med. Tror jag. Något som lockar mig, i alla fall för tillfället, är däremot trädgårdsingenjörprogrammet i Alnarp till hösten nästa år, antingen med inriktning på design eller odling.

Nu har jag hursomhelst sökt in till några olika småkurser i språk och lingvistik, och efter att ha pratat med en studievägledare verkar möjligheterna stora att jag skulle kunna byta till kinesiskan i vår ifall jag ångrar mig, och jag har även möjligheten att inte studera alls. Detta innebär att jag har tre olika vägar öppna och att jag i stort sett har fram till terminsstart på mig att fundera ut vad jag vill göra, vilket är skönt.  Är det inte ironiskt att nu när jag väl har möjligheten att studera vad som helst så har jag ingen aning om vad det är jag egentligen vill?

Nog om mina framtidsproblem, för att avsluta det här inlägget på ett lite gladare vis tänker jag visa en bild på saintpaulian som min kära mor köpte mig. Nu är mitt sovrumsfönster fulländat!



Kommentarer
Postat av: Kära mor

Synd det inte blev mer snö, då hade ni kunnat bygga en oktobersnögubbe. Blomman pryder verkligen sin plats.

2010-10-16 @ 13:33:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback